UPDATE – 1.36am, 11 July - Thanks kawan-kawan, sekurang-kurangnya ada kawan-kawan yang memberi respon ke atas tulisan blues ini. Bertanyakan khabar pasal kerja malah ada yang offer kerja lain plak tu. Maaflah, tidak sampai ke tahap nak cari kerja lain. Kerja sekarang, ada kepuasan yang tersendiri. Kepuasan yang tak terceritakan.
Ada kawan bertanya, kenapa Hero Kelas Pekerja? Akhir ini aku suka layan lagu John Lennon - Working Class Hero. Cuba layan-layan lagunya, periksa liriknya. Wiki-Wiki-kan Working Class Hero. Ada sejarah yang menarik. Jangan takjub pada term - 'works' semata-mata! Working Class adalah lebih dari itu.
"Working class is a term used in academic sociology and in ordinary conversation to describe, depending on context and speaker, those employed in lower tier jobs as measured by skill, education, and compensation..." - Wikipedia
Apa pun tulisan ini hanya sekadar tulisan blues, bukan bermaksud menentang atau protes. Jauh sekali nak ulas lebih-lebih soal 'Working Class' itu sendiri.
Sila betolkan mindset, tekanan bekerja bagus sebenarnya. Biasa lah sekali sekala, berkonflik, berkrisis. Selisih paham itu biasa. Takde apa-apa pun. Dah namanya kerja, taknak cabaran, masuk kerajaan lah. Jadi cikgu ke?! - sekadar menyebut contoh.
Kerja bukan sekadar, datang jam 9 balik jam 6. Bukan! Kerja bukan setakat, asal jam 12tengahari sampai jam 1 kita mesti rehat serehatnya, hingga tak boleh diganggu. Tidak! Namanya bekerja, lebih dari tu. Lebih dari itu sebetolnya dinamakan kepuasan. Orang England cakap cakap, satisfaction.
Syukur, aku dikelilingi oleh pentadbir-pentadbir syarikat yang amat cool. Itu sebab aku pun cool. Kita perlu faham bahawa, para pentadbir ini ditekan oleh pemilik. Tekanan itu, secara langsung akan menyerap kepada kita. Itu sebenarnya yang berlaku.
Yang penting, kita perlu faham bahawa, beza organisasi swasta dan awam adalah puak swasta dikongkong oleh kos dan jangka masa – cost and time frame! Orientasinya adalah keuntungan. Kecepatan dan kepantasan bertindak adalah penting dan berkadar terus dengan duit masuk. Pendek kata, respon kepada sebarang keputusan mesti cepat dan pantas.
Macam kaki-kaki politik, segala tentang politik bermaksud idea dan persepsi. Apa yang ditayangkan jika kita terima bulat-bulat, maka karya politik itu berhasil lah. Beza dengan kerja, adakala dibelenggu rasa tidak puas hati, geram dan menyampah. Itu pun kadangkala atas sebab persepsi kita yang tidak berfikir dengan waras.
Lagi soal persepsi, apa yang kita rasa sebenar tidak menggambarkan hal yang sebenar. Persepsi kita selalu juga silap. Dari persepsi yang silap dan membabi buta, lahirlah rasa tidak puas hati. Maka, silap itu datang dari kita. Rasa silap ini datang apabila berlalunya masa. Kita akan terfikir bahawa, segala-galanya tidaklah seteruk mana dan ianya memang bidang tugas kita. Itu sebenarnya.
Jadi, pada aku lagi tekanan lagi perform. Lagi mencabar lagi best. Positif kan saja minda. Paling koman, Plan – Do – Check – Act. Kita rancang apa nak buat, kita buat apa yang dirancang, semak apa kita kita buat. Kalau ada kesilapan kita bertindak lain cara.
Penutup – Thanks Uncle Bruce, untuk nasihat yang tidak seberapa tapi penuh makna. Katanya “Open your heart then your eyes will open wide…”. Itu lah bagusnya kalau Superior kita baca kita punya blog. Segala apa yang kita rasa, dibaca oleh Superior kita! Wohooo.. Satu Syarikat, Pekerja Didahulukan, Pencapaian Diutamakan!
POST ASAL – 8 July : Mana-mana syarikat, objektif syarikat adalah maximize the share holders’ wealth – Semak mana-mana buku pengurusan. Mana-mana pelaburan oleh syarikat juga tidak lain tidak bukan juga untuk memaksimakan kadar keuntungan share holder. Lagi sekali, disebut share holder bukan workers - managers, executives, engineers, supervisor, technicians, line leaders, operators apa lagi seorang cleaner.
Ini cerita bukan kutuk para-para tauke, para-para share holders. Ini cerita santai versi luah perasaan. Ini cerita ragam-ragam kelas pekerja.
Macam watak-watak sinetron, mesti ada watak jahat, watak orang tua, watak awek muda, watak ibu mertua, watak hero conform ada! Kerja pun macam tu la juga pelbagai watak dan ragam. Maka mudahnya, ini cerita kisah blues Kelas Pekerja – Ingin menjadi hero!
Kerja macam tu lah, ada masa rileks, ada masa sibuk, ada masa seronok, ada masa lapang, ada masa sesak, ada masa nyampah, ada masa luga – Tanya orang-orang Kelatan/Terengganu maksud L.U.G.A! Dah nama kerja, apa boleh buat! Posisi kerja ada tinggi, ada rendah, ada yang jadi boss, ada jadi kuli, yang duk tengah-tengah pun ramai. Yang tak kerja pun ada juga – orang panggil penganggur. Jangan lupa, penganggur juga banyak kategorinya.
Kita hidup berbayar. Nak bayar ‘bil-bil hidup’ kita perlu bekerja. Makin mahal upahan yang diterima, makin kita dikerjakan. Kita dikerah, dipulas, dihempas bila bekerja. Kita diam, bukan takut untuk protest, kita diam sebab kita cool. Kita diam, kita bekerja. Lagi sekali, kita adalah pekerja yang cool, tak membaran tanpa sebab.
Cerita pasal kerja, kita ada rakan-rakan sekerja. Rakan-rakan ini, kadang memberikan kita masalah juga. Ragam orang bermacam. Nama pun orang, kalau haiwan pun susah nak jinakkan. Yang pasti, berurusan dengan haiwan ternak lagi mudah dari orang. Itu hakikat.
Macam-macam hal, ada yang jenis mengarah, ada yang jenis meminta, ada yang jenis serah tugas. Paling menyampah bila kita dilayan oleh seorang yang idiot macam seorang idiot! Selesai soal ragam.
Kita kerja, berusaha untuk memuaskan hati orang. Memuaskan hati semua orang, kita buat itu, kita buat ini. Kita angkut itu, kita angkut ini. Kita alih itu, alih ini. Kita susun itu, kita susun ini. Bukan untuk diri sendiri. Untuk orang lain. Asal orang puas. Kerja kita selesai. Sudah!
Soal kerja, orang duk nak perfect, buat bilik macam nak buat istana. Sedangkan kita sendiri menempel di mana-mana sudut.Orang sibuk complaint. Orang cuma minta, semua kita buat. Orang cuma tahu cakap. Orang sibuk nak ber-privacy, atas nama kerja. Kita tak perlu fikir itu semua. Mana orang letak. Kita cool-kan diri, menempel secara santai kat situ.
Takdirnya kita adalah Puak minoriti Uyghur, kerja di majoriti Puak Han. Lagilah kita di tikam-tikam, ditumbuk-tumbuk, diteranjang di tendang. Apa boleh Puak Uyghur buat selain, menundukkan kepala tanda taat. Dalam hati tak siapa yang tahu. Minoniti juga ada perasaan, bukan boleh dihentak sesuka hati. Soal sentimen pun banyak hal la jugak!
Trust – Soal kerja, orang paling susah nak letakkan ‘trust’. Ini susah nak dapat, susah nak bagi. Trust mudah sangat diambil kembali. Kita berkerja keras untuk mendapatkan trust. Hakikatnya, orang akan spare trust itu hatta sedikit. Sepenuh trust kita takkan dapat, sekalipun 110% kita memberikan komitmen kita pada kerja.
Kita tak minta apa-apa, kita cuma nak tulis sahaja. Kita tak minta apa-apa, kita cuma nak jadi hero-kelas-pekerja. Tips penting untuk jadi hero, adalah sabar dan pastikan diri kita cool!
Aboo&LadyDark
Ada kawan bertanya, kenapa Hero Kelas Pekerja? Akhir ini aku suka layan lagu John Lennon - Working Class Hero. Cuba layan-layan lagunya, periksa liriknya. Wiki-Wiki-kan Working Class Hero. Ada sejarah yang menarik. Jangan takjub pada term - 'works' semata-mata! Working Class adalah lebih dari itu.
"Working class is a term used in academic sociology and in ordinary conversation to describe, depending on context and speaker, those employed in lower tier jobs as measured by skill, education, and compensation..." - Wikipedia
Apa pun tulisan ini hanya sekadar tulisan blues, bukan bermaksud menentang atau protes. Jauh sekali nak ulas lebih-lebih soal 'Working Class' itu sendiri.
Sila betolkan mindset, tekanan bekerja bagus sebenarnya. Biasa lah sekali sekala, berkonflik, berkrisis. Selisih paham itu biasa. Takde apa-apa pun. Dah namanya kerja, taknak cabaran, masuk kerajaan lah. Jadi cikgu ke?! - sekadar menyebut contoh.
Kerja bukan sekadar, datang jam 9 balik jam 6. Bukan! Kerja bukan setakat, asal jam 12tengahari sampai jam 1 kita mesti rehat serehatnya, hingga tak boleh diganggu. Tidak! Namanya bekerja, lebih dari tu. Lebih dari itu sebetolnya dinamakan kepuasan. Orang England cakap cakap, satisfaction.
Syukur, aku dikelilingi oleh pentadbir-pentadbir syarikat yang amat cool. Itu sebab aku pun cool. Kita perlu faham bahawa, para pentadbir ini ditekan oleh pemilik. Tekanan itu, secara langsung akan menyerap kepada kita. Itu sebenarnya yang berlaku.
Yang penting, kita perlu faham bahawa, beza organisasi swasta dan awam adalah puak swasta dikongkong oleh kos dan jangka masa – cost and time frame! Orientasinya adalah keuntungan. Kecepatan dan kepantasan bertindak adalah penting dan berkadar terus dengan duit masuk. Pendek kata, respon kepada sebarang keputusan mesti cepat dan pantas.
Macam kaki-kaki politik, segala tentang politik bermaksud idea dan persepsi. Apa yang ditayangkan jika kita terima bulat-bulat, maka karya politik itu berhasil lah. Beza dengan kerja, adakala dibelenggu rasa tidak puas hati, geram dan menyampah. Itu pun kadangkala atas sebab persepsi kita yang tidak berfikir dengan waras.
Lagi soal persepsi, apa yang kita rasa sebenar tidak menggambarkan hal yang sebenar. Persepsi kita selalu juga silap. Dari persepsi yang silap dan membabi buta, lahirlah rasa tidak puas hati. Maka, silap itu datang dari kita. Rasa silap ini datang apabila berlalunya masa. Kita akan terfikir bahawa, segala-galanya tidaklah seteruk mana dan ianya memang bidang tugas kita. Itu sebenarnya.
Jadi, pada aku lagi tekanan lagi perform. Lagi mencabar lagi best. Positif kan saja minda. Paling koman, Plan – Do – Check – Act. Kita rancang apa nak buat, kita buat apa yang dirancang, semak apa kita kita buat. Kalau ada kesilapan kita bertindak lain cara.
Penutup – Thanks Uncle Bruce, untuk nasihat yang tidak seberapa tapi penuh makna. Katanya “Open your heart then your eyes will open wide…”. Itu lah bagusnya kalau Superior kita baca kita punya blog. Segala apa yang kita rasa, dibaca oleh Superior kita! Wohooo.. Satu Syarikat, Pekerja Didahulukan, Pencapaian Diutamakan!
POST ASAL – 8 July : Mana-mana syarikat, objektif syarikat adalah maximize the share holders’ wealth – Semak mana-mana buku pengurusan. Mana-mana pelaburan oleh syarikat juga tidak lain tidak bukan juga untuk memaksimakan kadar keuntungan share holder. Lagi sekali, disebut share holder bukan workers - managers, executives, engineers, supervisor, technicians, line leaders, operators apa lagi seorang cleaner.
Ini cerita bukan kutuk para-para tauke, para-para share holders. Ini cerita santai versi luah perasaan. Ini cerita ragam-ragam kelas pekerja.
Macam watak-watak sinetron, mesti ada watak jahat, watak orang tua, watak awek muda, watak ibu mertua, watak hero conform ada! Kerja pun macam tu la juga pelbagai watak dan ragam. Maka mudahnya, ini cerita kisah blues Kelas Pekerja – Ingin menjadi hero!
Kerja macam tu lah, ada masa rileks, ada masa sibuk, ada masa seronok, ada masa lapang, ada masa sesak, ada masa nyampah, ada masa luga – Tanya orang-orang Kelatan/Terengganu maksud L.U.G.A! Dah nama kerja, apa boleh buat! Posisi kerja ada tinggi, ada rendah, ada yang jadi boss, ada jadi kuli, yang duk tengah-tengah pun ramai. Yang tak kerja pun ada juga – orang panggil penganggur. Jangan lupa, penganggur juga banyak kategorinya.
Kita hidup berbayar. Nak bayar ‘bil-bil hidup’ kita perlu bekerja. Makin mahal upahan yang diterima, makin kita dikerjakan. Kita dikerah, dipulas, dihempas bila bekerja. Kita diam, bukan takut untuk protest, kita diam sebab kita cool. Kita diam, kita bekerja. Lagi sekali, kita adalah pekerja yang cool, tak membaran tanpa sebab.
Cerita pasal kerja, kita ada rakan-rakan sekerja. Rakan-rakan ini, kadang memberikan kita masalah juga. Ragam orang bermacam. Nama pun orang, kalau haiwan pun susah nak jinakkan. Yang pasti, berurusan dengan haiwan ternak lagi mudah dari orang. Itu hakikat.
Macam-macam hal, ada yang jenis mengarah, ada yang jenis meminta, ada yang jenis serah tugas. Paling menyampah bila kita dilayan oleh seorang yang idiot macam seorang idiot! Selesai soal ragam.
Kita kerja, berusaha untuk memuaskan hati orang. Memuaskan hati semua orang, kita buat itu, kita buat ini. Kita angkut itu, kita angkut ini. Kita alih itu, alih ini. Kita susun itu, kita susun ini. Bukan untuk diri sendiri. Untuk orang lain. Asal orang puas. Kerja kita selesai. Sudah!
Soal kerja, orang duk nak perfect, buat bilik macam nak buat istana. Sedangkan kita sendiri menempel di mana-mana sudut.Orang sibuk complaint. Orang cuma minta, semua kita buat. Orang cuma tahu cakap. Orang sibuk nak ber-privacy, atas nama kerja. Kita tak perlu fikir itu semua. Mana orang letak. Kita cool-kan diri, menempel secara santai kat situ.
Takdirnya kita adalah Puak minoriti Uyghur, kerja di majoriti Puak Han. Lagilah kita di tikam-tikam, ditumbuk-tumbuk, diteranjang di tendang. Apa boleh Puak Uyghur buat selain, menundukkan kepala tanda taat. Dalam hati tak siapa yang tahu. Minoniti juga ada perasaan, bukan boleh dihentak sesuka hati. Soal sentimen pun banyak hal la jugak!
Trust – Soal kerja, orang paling susah nak letakkan ‘trust’. Ini susah nak dapat, susah nak bagi. Trust mudah sangat diambil kembali. Kita berkerja keras untuk mendapatkan trust. Hakikatnya, orang akan spare trust itu hatta sedikit. Sepenuh trust kita takkan dapat, sekalipun 110% kita memberikan komitmen kita pada kerja.
Kita tak minta apa-apa, kita cuma nak tulis sahaja. Kita tak minta apa-apa, kita cuma nak jadi hero-kelas-pekerja. Tips penting untuk jadi hero, adalah sabar dan pastikan diri kita cool!
Aboo&LadyDark
ye.... kita perlu cool!
ngehh...ngehhh...hujan lebat ni
hang keja apa ni bu?pencacai ka?hahahaha
kita ni mentimun jer...
Sinonim sungguh kerje rilek masuk kerajaan.. cuba ubah mindset tu seperti beberapa kali mu sebut! Jgn kira pukal/borong kot2 ada yg terlepas pandang!Kesian deme2 yg bekerja keras dgn ikhlas, x mengharapkan pujian2 dr blog huhu
aku sebagai yg perkerja gomen.. nk ckp la sket.. ape yg penulis ckp tu betul.. ye.. mmg ade yg kerja kuat dan iklas.. tp kene tahi bahawa kerja swasta ngn gov ni jauh berbeze..
keje ngn gov, x dtg kerja 3 bln, kene surat tunjuk sebab..
swasta.. x dtg 2 hari.. da kene terminate..
kerja.. gov.. 8-5. tp punch card kul 8.. gi bfast dl... abis kul 5.. 4.30 da tutup..
swasta.. pikir sendri la..
yg mane baik kite amek.. yg mane buruk kite buang.. dok smue kerja gov yg malas.. tp yg malas lebih ramai dari yg rajin..
(luahan ikhlas pekerja gov)
saje nak tinggal jejak tak berkaitan.
nape tak balas komen, bro?
sian le kat reader ni..
setia deme ni tauuu...
Ditujukan buat mereka yang suka melancong, atau sedang merancang sebuah perjalanan, percutian, ke tempat-tempat menarik, khususnya SEKITARAN NUSANTARA, khasnya Indonesia!
Pakej Pelancongan Ke PADANG - BUKIT TINGGI, Sumatra Barat
Pakej Pelancongan ke Medan - Danau Toba, Sumatra Barat
Pakej Pelancongan ke Bali
Pakej Pelancongan ke Jakarta - Puncak - Bandung
Dan juga :
Pakej Pelancongan ke Sabah dan Sarawak
Pakej Mendaki Gunung Kinabalu
Pakej ke Pulau-Pulau Sekitaran Sabah dan Sarawak
Serta :
Pakej Pelancongan ke Tianjin - Beijing, China
RECOMMENDED !!!
Syarikat Ini Menawarkan Pakej Terbaik di PASARAN Semasa !!!
Intrabuana Tour & Travel Sdn Bhd
KKKP : 3825
HQ - Warisan Square, Kota Kinabalu
Branch - Nilai/Sepang
emel : travelagent09@yahoo.com
HOTLINE : 019 9191 031
Sebarang inkuiri serta pertanyaan lanjut, emel, call @ sms secara langsung kepada Intrabuana HOTLINE
p/s : syarikat ini SPECIALIST untuk pakej Sabah, serta Sumatra Barat (Padang - Bukit Tinggi), dan mampu memberikan HARGA TERENDAH DI PASARAN kepada anda untuk pakej tersebut ;) so, selamat MELANCONG !!!
ceh! ada iklan lak
hehehehehe...abo000o!!! lepak jum!
aiyo, camane leh kutuk public services ni? ni yg terasa ni...
nak kata pub services sumenye rajin pon tak gak ... but i have dealt with many lazy buggers from swasta... janji nak deliver, tapi tiga bulan pon barang tak sampai2...kan contract dah kena cancel- padan muka! pastu call kol 12tghri dah pergi lunch... not like we all here, lunch jarang2... bukan sbb nak diet, sbb kerja banyak. kol 7 dah terpacak kat ofis, kol 6 or 7 baru balik... so, swasta ke kerajaan, sama je. kalau malas, kerja mana2 pon sama. and yup2, slalunya yg malas lg ramai, but luckily not in my office la...
kerajaan leh je fire those yg dtg keje lmbat sume, tapi kalau wat gitu kang marah lak, kata kerajaan tak jaga periuk nasi rakyat... tak wat gitu pon marah gak... how now? bottom line is attitude. baiki diri sdr, then everything else will fall into place ;)